Menu
מה בעגלה

עבודה נכונה בחדר החזרות

 עבודה נכונה בחדר חזרות: התחברות והגברה כללית – מאת צח אגסי  מוזיקאי,

כותב, מלחין, מפיק, מעבד , גיטריסט וזמר.

צח הוא בעלים של לופט חזרות והקלטות בתל אביב ונותן לנו שלל טיפים מניסיונו כמפיק ומפעיל חדר חזרות בשם הגראנג\' רום של ויקטור מול להקות בכל הרמות ומכל הסגנונות.

מומלץ בחום – צוות ארט סטודיו.

התחברות:  בהנחה שאנחנו מדברים על הרכב שיש בו כלים סטנדרטיים (אבל לא רק) צפייה בלהקות לימדה אותי שההתחברות להגברה מחלקת את המוזיקאים לשני חלקים עיקריים:ה"מוכנים" שהם גם הזריזים והיעילים ביותר וה"מופתעים" שהם המעכבים ביותר.

חוץ מהזמר שמביא איתו כלי נגינה מובנה, כל נגן אחר צריך לבדוק עם עצמו איזה סוג נגן הוא בהיבט חשוב זה.

"המוכנים":

גיטרות: יגיעו עם כלי מכוון, טיונר להמשך הדרך, מיתרים חדשים ותקינים, שלל כבלים ספר, רצועה עם נעילה, בטרייה מלאה לכלים אקוסטיים ואקטיביים, תיבת אפקטים מחווטת ותקינה, לוולים מאוזנים באפקטים, ידע בסיסי (לפחות) על הוצאת צליל נכון ממגבר: מנורות , טרנזיסטור.

קלידים: קלידן טוב ומקצועי מגיע עם סטנד משלו שמתאים לצרכים שלו מבחינת גובה, חוזק וכו\', 2 כבלים ליציאה לדי איי, ו 2 ספר. פדל ססטיין תקין, ספק כח לחשמל וספק ספר. הקלידן צריך להכיר את הכלי, את הסאונדים, לכוון מראש את הלוולים של הסאונדים השונים וכו\'.

תופים: זה נכון שיש חדרי חזרות שיש בהם מצילות וסנר וגם פדאל, אבל מתופף טוב תמיד יביא איתו את המצילות, הסנר והפדאל שלו. הסאונד, החתימה האישית של המתופף חשובים מאד ואין לזלזל בהם בנגינה על מערכת מכוסחת עם מצילות בשקל. גם פדאל יכול מאד להפתיע לרעה ולהרוס חזרה.

מחשב: מחשב ככלי נגינה היוצא מה PA הוא עניין מורכב שצריכים להגיע מאד מאד מוכנים איתו כדי להמנע מבעיות שגוזלות זמן יקר בחזרה ושלא נדבר על במה.ראשית: דאג להגיע עם הערוצים מכוונים, לבלים נכונים, גיבוי, וכל הכנה מוקדמת לקל תקלה שעלולה לצוץ. דאג לכבלים ספר, נגן מחשב מגיע עם שלל כבלים: כבל מידי, כבל USB, פי אלים, חיבור לחשמל, כרטיס קול, ועוד ועוד. בואו עם הכל כפול, הכל מכוון ומוכן. לצערי ראיתי הרכבים שופכים זיעה בחזרות על חיבור של מחשב להגברה. טיפ נוסף – צמצמו אצ מספר היציאות להגברה,  גם אם הדבר מצריך רכישה של מיקסר קטן שישמש אתכם בסט ויאפשר יציאה של כבל אחד, או מקסימום שניים להגברה החיצונית.

רוצים דוגמא ליציאה לא נכונה של עמדת קלידים מחשב בחזרה הופעה?

לפטופ, יציאה לכרטיס אחד שנותן ביטים של בייס דראם, כרטיס שני שנותן סאונדים, שליחה של קו לאזניות, וקלידים. מינימום של 4 די איי – אומר מקסימום בעיות.... נסו להימנע מזה.

כלים "אקזוטיים" יותר: צ\'לו, סקסופון, כינור למשל: לרוב הנגנים המקצועיים בתחום יש פיק אפ משלהם, פיקאפ מקצועי תודה לאל לא יקר מידי בימים אלו וניתן לקבל יופי של תמיכה והדרכה בחנויות לגבי התאמה של אמצעי הגברה לכלי. נגן מקצועי צריך להכיר את טווח התדרים של הכלי שלו ולפעול בהתאם (אם יש איקיו על הכלי או על ההגברה האישית שלו) הגברת כלי אקוסטי במיקרופון בחזרה היא פנטזייה ולא באמת מאפשרת עבודה עם כלים נוספים.

"המופתעים":

מן הסתם הם ההיפך הגמור מכל האמור לעיל, אבל בכל זאת,להלן כמה דוגמאות יומיומיות לבזבוז אדיר של זמן בגלל נגן "מופתע"

גיטרות:

קלידים ומחשב:  נגנים המשתמשים בקלידים ובמחשב הפתיעו אותי לא פעם מאד לרעה, השאלה הכי מוגזמת היתה: יש לך במקרה כרטיס קול?....

תופים:

...אל תהיו "מופתעים" , לא בריא.

... שתיי תת קטגוריות נוספות של נגנים עליהן יש לתת את הדעת הן ה"פשוטים" והאובר מצויידים.

"הפשוטים" – מפתיעים לטובה בד"כ, מצויינת היא אפריים שמיר שהיה אצלי בחזרה לאחרונה וחיבר את הגיטרה ישירות למגבר, לא אפקטים ולא נעליים, את הסאונד הוא הוציא מהאצבעות... מתופפים פשוטים מדהימים אותי כל פעם מחדש כשהם מוכיחים כמה וריאציות של מעברים אפשר להמציא עם בייס דראם וסנר בלבד...

נסו להיות "פשוטים" ככל שאפשר.

ה"אובר מצויידים" – בזבזני הזמן האולטימטיביים, בד"כ גם מנגנים ברמה נמוכה בהרבה מהציוד שהביאו עמם.

גיטרות: גיטריסט ממוצע בהרכב רוק ישראלי ממוצע שמביא איתו לחזרה פשוטה 5 גיטרות... אחת לכל שני שירים...כל גיטרה והסאונד שלה – דבר שגורר פערי סאונד מיותרים לחלוטין.

כמובן ששרשור של 13 אפקטים והחלפה של 5 סאונדים בכל שיר הם גורם מפריע ביצירה אבל גם גורם לבזבוז אדיר של זמן בבעיות חיווט, לוולים וכדומה.

השיא מבחינתי היה כשהגיע אלי לחזרה בחורצ\'יק צעיר עם מגבר מסה בוגי ענקי על עגלה, ראק אפקטים של מופעי אצטדיון ושלוש גיטרות...כמובן שההרכב לא דרש רמת ציוד כזו וגם הנגן לא היה ברמת הציוד שלו....   

תופים: מן הסתם מתופפים שמתעקשים לחבר 10 מצילות עם שלל סטנדים מורכבים וזרועות מתכווננות שהחיבור והכיוון שלהם גוזלים זמן חשוב.

דאבל באס בהרכב רוק רך משמעו מתופף שלא מבין היכן הוא נמצא – חבל, גם לוקח זמן וגם פוגם בנגינה ובפשטות הנדרשת. אני ממליץ להתכונן לחזרה מראש ולחשוב מה נחוץ יותר ומה פחות. שני קראש, הייאט ורייד עובדים טוב אצל 90 אחוז מהמתופפים בעולם, דווקא אתה צריך 2 ציי\'נה ו 3 ספלאשים בנוסף?....

קלידים ומחשב: נדירים ההרכבים שהגיעו אלי עם שתי מקלדות שבאמת השתמשו בהם בתבונה ובאמת הזדקקו להן. הימנעו מהגעה עם ציוד מיותר, שווה לבדוק אופציה להתמחשב מבחינת סאונדים וכו\', אם אין ברירה ונדרש שימוש בשתי מקלדות – הביאו עמכם סטנד כפול משלכם...

בעניין המחשב – פירטתי למעלה, בשתי מילים: נסו להגיע למצב של צורך בכמה שפחות יציאות להגברה הכללית.

בלאנס:

רבות דובר על הבלאנס של הרכב בחזרה ובהופעה. ברצוני לתת לכם את האני מאמין שלי בעניין זה מנקודת מבט של נגן ושל איש טכני.

כלים שמתחברים למגבר: גיטרות  באס. אני מאמין שהדרך הנכונה היא לחבר את הכלי בדיירקט למגבר, בלי אפקטים, כיוון סאונד הקלין ורק אז חיבור האפקטים, לאחר שבדקנו שהאפקטים כולם מקבלים חשמל.

איך לכוון את המגבר לשיטתי: ווליום על אפס (!) מיד, באס, טרייבל – מכוונים לאמצע. מעלים ווליום עד שהצליל נפתח ורק אז מכוונים בעדינות לפי הטעם יותר או פחות מהתדרים שלעיל.

אין דרך אקדמית לכוון מגבר. האוזן היא שקובעת. מה שכן חשוב לשים לב- לא להגזים בהזנה של אחד ממדדיי האי קיו, להישאר באמצע כמה שניתן. תמיד טוב. 

קלידים מחשב:  חשוב מאד שהלבל בכלי יהיה על אמצע או יותר, אבל ממש לא על הקצה, הכלי יגיע עד מהרה לרוויה והסאונד יהיה שגוי. לאחר כיוון הסאונד: אל תיגעו בווליום. רק נגן מנוסה יכול לשלוט בצורה יעילה בווליום של קלידים בזמן נגינה, מה שלא נחוץ- אל תעשו.

תופים: דאגו להביא עמכם אמצעי אטימת צליל כדוגמת "ספייס ג\'ל" או גאפה לכלי שיש לו הדהוד מציק. כוונו את העורות רק אם את יודעים כיצד לעשות זאת. תנו לסואנדמן להגביר את הבייס דראם והקשיבו לדרישותיו.

גיטריסט – בדוק את הלבלים בין הקלין לאפקטים. וודא שהסאונד לא נושך מידי וכו\'.

ווליום שפוי שיש לאן לטפס ממנו – עדיף על ווליום גבוה ושקרני שצריך להוריד.

בסיסט- התחל מפחות "נמוכים" והעלה בהדרגה עד לקבלת הצליל ה"נכון".

מתופף- נגינה בדינמיקה נכונה היא המפתח לנגינה מקצועית.

לאחר שהתחברנו בצורה נכונה ומפוכחת להגברה נוכל להתחיל את הבלאנס.

ההכנה, ההתחברות היעילה, ההיכרות עם התהליך הנכון לעשות זאת – הם המפתח לחזרה טובה, מהנה ומקצועית יותר.

אני תמיד שמח לעמוד לרשות מוזיקאים שיש להם שאלות והתלבטויות בנושאים מקצועיים. ואם לא אני – תמיד יש לי למי להפנות כדי לתת את התשובה המקצועית ביותר ללבטים טכניים ומקצועיים בתחום המוזיקה.

 

בהצלחה לכולם

צח אגסי – מוזיקאי

0